Πεδίο Γνωστικής & Αναπτυξιακής Ψυχολογίας

Περιγραφή

  • Το Πεδίο της Γνωστικής και Αναπτυξιακής Ψυχολογίας έχει εφαρμογές σε τομείς, όπως οι αντιληπτικές, μαθησιακές και μνημονικές διεργασίες, η ικανότητα προσοχής, η επίλυση προβλημάτων και η λήψη απόφασης.
    • Παραδείγματα αποτελούν: (α) τα ποικίλα βοηθήματα άσκησης και βελτίωσης των γνωστικών ικανοτήτων, υποστηριζόμενα από τη σύγχρονη τεχνολογία (εικονική πραγματικότητα, ηλεκτρονικά παιχνίδια, «συναισθηματικά» ρομπότ), (β) ο σχεδιασμός υποστηρικτικών ο σχεδιασμός υποστηρικτικών περιβαλλόντων μάθησης, (γ) η ενίσχυση της αντιληπτικής ικανότητας, της μνημονικής ικανότητας και εν γένει, της ικανότητας επίλυσης προβλημάτων, διαχείρισης κρίσιμων καταστάσεων και λήψης απόφασης, (δ) η αξιολόγηση διαφόρων τυπικών και άτυπων εκπαιδευτικών πλαισίων, (ε) η ανάπτυξη και αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού, (στ) οι εφαρμογές για τη βελτίωση της λειτουργικότητας και ποιότητας της καθημερινότητας (κυκλοφοριακή αγωγή, περιβαλλοντική εκπαίδευση, οδηγητική συμπεριφορά, καταναλωτική συμπεριφορά, διατροφική αγωγή, εξαρτήσεις διαφόρων τύπων) κ.α. Ο σχεδιασμός των παραπάνω προϊόντων και υπηρεσιών απευθύνεται σε όλους αλλά έχει ιδιαίτερη αξία για ειδικές ομάδες πληθυσμού, όπως τα άτομα με διαταραχές λόγου (π.χ. δυσλεξία), με διαταραχές τύπου ΔΕΠ-Υ (αδυναμία συγκέντρωσης της προσοχής), με προβλήματα όρασης και ακοής (αντιληπτικά ελλείμματα) καθώς και τα άτομα μεγάλης ηλικίας (συνοδά γνωστικά ελλείμματα τύπου άνοιας κ.λπ.).

Μέλη

Το Πεδίου Γνωστικής και Αναπτυξιακής Ψυχολογίας στελεχώνεται από τα παρακάτω μέλη:


Η Σταυρούλα Σαμαρτζή είναι Καθηγήτρια του Τμήματος Ψυχολογίας. Ανήκει στον Τομέα Εκπαιδευτικής & Γνωστικής Ψυχολογίας και είναι μέλος του ΕΕΨ.

Είναι κάτοχος BA. (MAITRISE) in Psychology, Department of Psychology, the University of Paris VIII, Paris, France. Έχει κάνει Μεταπτυχιακές Σπουδές MSc (D.E.A.) in Cognitive Process, the Universities of Paris VIII and Paris V, Paris, France. Είναι Διδάκτορας in Cognitive Psychology (Obtained with Honors and the unanimous Compliments of the Jury), Department of Psychology, the University of Paris VIII, Paris, France.


Η Σμαράγδα Καζή είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Ανήκει στον Τομέα Εκπαιδευτικής και Γνωστικής Ψυχολογίας και είναι μέλος του ΕΕΨ.

Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας με ειδίκευση στην Ψυχολογία, της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου έκανε και Μεταπτυχιακές Σπουδές στη Ψυχολογία. Είναι Διδάκτορας στο Γνωστικό αντικείμενο της Εξελικτικής Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. Έχει κάνει Μεταδιδακτορικές σπουδές στο Yale University, Η.Π.Α.


Η Αργυρώ Βατάκη είναι Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Ανήκει στον Τομέα Εκπαιδευτικής και Γνωστικής Ψυχολογίας και είναι μέλος του ΕΕΨ. 

Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Ψυχολογίας του California State University, Long Beach, ΗΠΑ. Έκανε Μεταπτυχιακές σπουδές στο CSULB, στο Τμήμα Ερευνητικής Ψυχολογίας. Είναι διδάκτορας του Τμήματος Πειραματικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Είναι αρχισυντάκτρια του επιστημονικού περιοδικού Timing & Time Perception και ιδρύτρια της Timing Research Forum, μια ανοιχτής ακαδημαϊκής κοινότητας για την προώθηση της διεπιστημονικής έρευνας πάνω στον χρονισμό και την χρονική αντίληψη.


Η Χριστίνα Παρπούλα είναι Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Ανήκει στον Τομέα Εκπαιδευτικής και Γνωστικής Ψυχολογίας.

Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Έκανε Μεταπτυχιακές Σπουδές στην επιστημονική περιοχή “Μαθηματική Προτυποποίηση σε Σύγχρονες Τεχνολογίες και την Οικονομία” στη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών (ΣΕΜΦΕ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ). Είναι διδάκτορας στη Στατιστική, Τομέας Μαθηματικών της ΣΕΜΦΕ του ΕΜΠ.

Ενδεικτικές Δημοσιεύσεις


Root N, Asano M, Melero H, Kim CY, Sidoroff-Dorso AV, Vatakis A, Yokosawa K, Ramachandran V, Rouw R (2021) ‘Do the colors of your letters depend on your language? Language-dependent and universal influences on grapheme-color synesthesia in seven languages.’ Conscious Cogn, 95: 103192.

Papoulidi, A., Papaeliou, C. F., & Samartzi, S. (2021). Shared intentionality in children with autism spectrum disorder (ASD). Psychology, 26 (1), 56-72.

Κουλιανού, Μ., Μαστροθανάσης, Κ., Ρούσσος, Π., & Σαμαρτζή, Σ. (2021). Αξιολόγηση της μεταγνωστικής ενημερότητας των Ελλήνων εκπαιδευτικών: Στάθμιση της κλίμακας ΜΑΙ Teacher (MAIT). Εκπαίδευση & Επιστήμες, 3, 20-33.

Kalligeris EN, Karagrigoriou A, Parpoula C (2020) ‘Periodic-type auto-regressive moving average modeling with covariates for time-series incidence data via changepoint detection.’ Stat Methods Med Res, 29 (6): 1639-1649.

Vova-Chatzi C, Symvoulakis E, Parpoula C, Sbarouni V, Lionis C (2020) ‘Robustness of the EUROPEP questionnaire as regards data quality, reliability, and construct validity: The Greek experience before and after the economic crisis.’ Health Policy, 124 (8): 856-864.

Κουλιανού, Μ., Μαστροθανάσης, Κ., Ρούσσος, Π., Σαμαρτζή, Σ. (2020) Ελληνική προσαρμογή και ψυχομετρική επικύρωση της κλίμακας Jr. MAI για την εκτίμηση των μεταγνωστικών στρατηγικών μάθησης σε έφηβους μαθητές με και χωρίς ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, Εκπαίδευση και Επιστήμες, ISSN: 2585-2310 Ειδική Έκδοση (Special Issue) SI-1, 20-28.

Kostaki, M., Vatakis, A. & Samartzi, S. (2019) Assisted spatial navigation: new directions, Homo Virtualis, 2(1), 21-24.

Sgouramani H, Moutoussis K, Vatakis A (2019) ‘Move Still: The Effects of Implied and Real Motion on the Duration Estimates of Dance Steps.’ Perception, 48 (7): 616-628.

Demetriou A, Makris N, Kazi S, Spanoudis G, Shayer M (2018) ‘The developmental trinity of mind: Cognizance, executive control, and reasoning.’ Wiley Interdiscip Rev Cogn Sci, 9 (4): e1461.

Demetriou A, Spanoudis G, Žebec MS, Andreou M, Golino H, Kazi S (2018) ‘Mind-Personality Relations from Childhood to Early Adulthood.’ J Intell, 6 (4):

Paraskevoudi, N., Balcı, F., & Vatakis, A. (2018). “Walking” through the sensory, cognitive, and temporal degradations of healthy aging. Annals of the New York Academy of Sciences, 1426(1), 72-92.

Thanopoulos V, Psarou E, Vatakis A (2018) ‘Robust intentional binding for causally-linked sequences of naturalistic events but not for abstract event sequences.’ Acta Psychol , 190 (): 159-173.

Demetriou A, Spanoudis G, Kazi S, Mouyi A, Žebec MS, Kazali E, Golino H, Bakracevic K, Shayer M (2017) ‘Developmental Differentiation and Binding of Mental Processes with g through the Life-Span.’ J Intell , 5 (2): Papoulidi, Α.,Papaeliou, C. F., and Samartzi, S. (2017), Rhythm in Interactions of Children with Autism Spectrum Disorder and their Mothers, Timing & Time Perception, 5, 5-34,

Kostaki M, Vatakis A (2016) ‘Crossmodal binding rivalry: A “race” for integration between unequal sensory inputs.’ Vision Res, 127, 165-176.

Vatakis A, Pastra K (2016) ‘A multimodal dataset of spontaneous speech and movement production on object affordances.’ Sci Data, 3 (): 150078.

Indraccolo A, Spence C, Vatakis A, Harrar V (2016) ‘Combined effects of motor response, sensory modality, and stimulus intensity on temporal reproduction.’ Exp Brain Res, 234 (5): 1189-98.

Spanoudis G, Demetriou A, Kazi S, Giorgala K, Zenonos V (2015) ‘Embedding cognizance in intellectual development.’ J Exp Child Psychol, 132 (): 32-50.

Vatakis A, Ulrich R (2014) ‘Temporal processing within and across senses.’ Acta Psychol, 147 (): 1.

Sgouramani H, Vatakis A (2014) ‘”Flash” dance: how speed modulates percieved duration in dancers and non-dancers.’ Acta Psychol, 147 (): 17-24.

Vatakis A, Maragos P, Rodomagoulakis I, Spence C (2012) ‘Assessing the effect of physical differences in the articulation of consonants and vowels on audiovisual temporal perception.’ Front Integr Neurosci, 6 (): 71.

Vatakis A, Ghazanfar AA, Spence C (2008) ‘Facilitation of multisensory integration by the “unity effect” reveals that speech is special.’ J Vis, 8 (9): 14.1-11.

Vatakis A, Spence C (2008) ‘Investigating the effects of inversion on configural processing with an audiovisual temporal-order judgment task.’ Perception, 37 (1): 143-60.

Vatakis A, Spence C (2007) ‘How ‘special’ is the human face? Evidence from an audiovisual temporal order judgment task.’ Neuroreport, 18 (17): 1807-11.

Vatakis A, Navarra J, Soto-Faraco S, Spence C (2008) ‘Audiovisual temporal adaptation of speech: temporal order versus simultaneity judgments.’ Exp Brain Res, 185 (3): 521-9.

Vatakis A, Spence C (2007) ‘Crossmodal binding: evaluating the “unity assumption” using audiovisual speech stimuli.’ Percept Psychophys, 69 (5): 744-56.

Vatakis A, Bayliss L, Zampini M, Spence C (2007) ‘The influence of synchronous audiovisual distractors on audiovisual temporal order judgments.’ Percept Psychophys, 69 (2): 298-309.

Vatakis A, Navarra J, Soto-Faraco S, Spence C (2007) ‘Temporal recalibration during asynchronous audiovisual speech perception.’ Exp Brain Res , 181 (1): 173-81.

Vatakis A, Spence C (2008) ‘Evaluating the influence of the ‘unity assumption’ on the temporal perception of realistic audiovisual stimuli.’ Acta Psychol , 127 (1): 12-23.

Vatakis A, Spence C (2006) ‘Temporal order judgments for audiovisual targets embedded in unimodal and bimodal distractor streams.’ Neurosci Lett , 408 (1): 5-9.

Vatakis A, Spence C (2006) ‘Audiovisual synchrony perception for music, speech, and object actions.’ Brain Res, 1111 (1): 134-42.

Vatakis A, Spence C (2006) ‘Evaluating the influence of frame rate on the temporal aspects of audiovisual speech perception.’ Neurosci Lett, 405 (1-2): 132-6.

Lyons G, Sanabria D, Vatakis A, Spence C (2006) ‘The modulation of crossmodal integration by unimodal perceptual grouping: a visuotactile apparent motion study.’ Exp Brain Res, 174 (3): 510-6.

Vatakis A, Spence C (2006) ‘Audiovisual synchrony perception for speech and music assessed using a temporal order judgment task.’ Neurosci Lett, 393 (1): 40-4.

Navarra J, Vatakis A, Zampini M, Soto-Faraco S, Humphreys W, Spence C (2005) ‘Exposure to asynchronous audiovisual speech extends the temporal window for audiovisual integration.’ Brain Res Cogn Brain Res , 25 (2): 499-507.

Krekelberg B, Vatakis A, Kourtzi Z (2005) ‘Implied motion from form in the human visual cortex.’ J Neurophysiol, 94 (6): 4373-86.

Strybel TZ, Vatakis A (2004) ‘A comparison of auditory and visual apparent motion presented individually and with crossmodal moving distractors.’ Perception, 33 (9): 1033-48.

Schaufelberger DE, Koleck MP, Beutler JA, Vatakis AM, Alvarado AB, Andrews P, Marzo LV, Muschik GM, Roach J, Ross JT (1991) ‘The large-scale isolation of bryostatin 1 from Bugula neritina following current good manufacturing practices.’ J Nat Prod, 54 (5): 1265-70.